I flere år har vi hatt store eventer som ”aksjonsløpet” der ett storefri blir holdt av til en løpekonkurranse rundt skoleområdet. Alle elever kan melde seg på, men kravet er at de skaffer seg sponsorer. Som oftest er det andre elever eller foreldre som sponsor eleven med en sum pr. runde. Det gir eleven følelsen av at jo flere runder han/hun klarer å løpe, jo mer penger blir samlet inn. ”Aksjonsløpet” gjør aksjonen ekstremt synlig på skolen og i nærmiljøet, så den engasjerer også elever som ikke løper. I tillegg kan de som samler inn mest penger fra sponsorer vinne flotte premier. Premiene har tidligere vært mobiltelefoner, ipoder og lignende.


Vi har også jevnlige barbeques og bolle/kake-salg i skolegården. Disse har vi tidligere ikke tjent ekstremt med penger på, men de er en god måte å synliggjøre aksjonene på. Vi har de siste årene begynt å selge varm-mat og drikke fra sponsorer og disse eventene har blitt mer lønnsomme.


Det vi samler inn mest penger på er ”aksjonsdagen”. Dette er en dag alle elever får fri fra skolen til å samle inn penger. Hver elev har en minste-sum de må samle inn, men vi har også startet en ordning med premiebelønning til de beste som har gitt gode resultater. Om en elev samler inn mer enn 1500kr blir eleven med i trekningen av gode premier. De siste årene har dette vært en macbook og andre flotte premier. De elevene som samler inn mest av alle er garantert de beste premiene. Det var etter vi begynte med premieordningen vi passerte million-summene, så å bruke premier for å engasjere elever har vært en god investering.

Nytt av i år er at vi skal prøve å få på plass en konsert eller to med kjente artister for å samle inn penger, vi skal også arrangere et eget opplegg på skolens aktivitetsdag som skal være attraktivt og spennende slik at elever vil betale for å bli med og vi skal prøve å utbedre eventsene våre i friminuttene.

I retur for sponsorstøtte kan vi tilby reklame på følgende:
Årets webside:
http://www.kgselevaksjon.no/

Fjorårets webside:
http://www.kgselevaksjon.no/10/hjem.html